22 lutego 2017

Dlaczego PR i reklama nie są bliźniaczkami

Jedno z częściej zadawanych pytań na naszych szkoleniach PR dotyczy różnicy między PR i reklamą.

PR i reklama przypominają dwie siostry – na pierwszy rzut oka podobne jak dwie krople wody – ale mimo wszystko bardzo się różnią.

W reklamie płacisz za to, że możesz mówić światu jaki jesteś piękny i mądry. W PR to inni (na przykład media) mówią jaki jesteś piękny i mądry.

Oto 10 podstawowych różnic między PR i reklamą:

1. Reklama jest płatna.

Firma płaci za reklamę w prasie, radiu lub telewizji. Czytelnicy, słuchacze i telewidzowie (z wyjątkiem dzieci) wiedzą, że mają do czynienia z przekazem komercyjnym. W PR firma nie płaci mediom za to, że o niej piszą i/lub mówią.

2. Styl komunikacji.

Najlepszy! Rewelacyjny! Wyjątkowy! Zadzwoń do nas! Kupuj teraz! W reklamie używa się słów mobilizujących do działania. W PR obowiązuje klasyczny styl informacyjny – jasny, zwięzły i rzeczowy.

3. Komunikacja z konsumentami.

Przekaz reklamowy jest kierowany bezpośrednio do konsumentów. Przekaz PR jest kierowany do mediów i następnie (jeśli media zechcą) przekazywany konsumentom.

4. Kontrola przekazu.

Przekaz reklamowy jest całkowicie kontrolowany przez firmę, która decyduje co będzie powiedziane, gdzie i kiedy. W PR nie ma kontroli nad treścią przekazu. Reporter sam decyduje co napisze – jeśli w ogóle cokolwiek napisze.

5. Wiarygodność.

Klienci wiedzą, że celem reklamy się skłonienie ich do kupna produktu lub usługi. Kiedy czytają artykuł o produkcie lub usłudze napisany przez dziennikarza wierzą, że mają do czynienia z obiektywnym przekazem.

6. Czas trwania.

Kampania reklamowa trwa tak długo jak długo płaci firma. Potem reklama znika. Kampania PR – dzięki Internetowi – trwa bez końca. Wywiad w telewizji dzięki YouTube i telewizyjnym archiwom online jest dostępny po emisji o dowolnej porze dnia i nocy – łatwy do odszukania także przez innych reporterów.

7. Punkt kontaktu.

W reklamie głównym punktem kontaktu jest pracownik działu reklamy gazety, radia lub telewizji. W PR firma kontaktuje się z reporterami, redaktorami i producentami.

8. Kreatywność.

Reklama może, ale nie musi być kreatywna. Ma być skuteczna, czyli zwiększyć sprzedaż. PR musi być kreatywny, żeby zwrócić uwagę mediów i zachęcić reporterów do zainteresowania się tematem.

9. Miejsce w mediach.

Reklama nigdy nie rozpocznie głównego wydania Wiadomości, Faktów czy Wydarzeń. W PR informacja o firmie może pojawić się na pierwszej stronie gazety lub rozpocząć radiowy lub telewizyjny program informacyjny, dodatkowo wzmacniając jej rozpoznawalność.

10. Relacje z mediami.

Żeby zaistnieć w mediach poprzez reklamę firma nie musi mieć żadnych relacji z reporterami. PR bez takich relacji i znajomości mediów jest praktycznie niemożliwy.

Korzystasz z reklamy czy PR do promocji swojego produktu lub usługi? Jesteś zadowolony z efektów?

Jeśli potrzebujesz pomocy w przygotowaniu kampanii PR, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 543 24 25.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

Adres e-mail *

Wiadomość *