Jednym z większych wyzwań dla osób rozpoczynających pracę w public relations jest obiektywna i w miarę pełna ocena swoich możliwości. Jak to zrobić?
Proponuję wykorzystać najbardziej popularną strategiczną technikę porządkowania informacji – analizę SWOT.
Dokładna i rzetelna analiza SWOT pokazuje silne i słabe strony praktyka PR oraz jego szanse i zagrożenia.
Silne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia
W analizie SWOT trzeba odpowiedzieć sobie na pytania w czterech kategoriach. Odpowiedzi muszą być szczere – bez tego nie można rzetelnie opisać sytuacji i pokazać co wymaga poprawy.
I. Silne strony
W tej części analizujmy plusy praktyka PR. Na przykład:
1. Co robisz lepiej od innych?
2. Jakie masz pozytywne cechy charakteru?
3. Czy wykształcenie, certyfikaty i konkretne umiejętności (na przykład znajomość języków obcych) pomagają Ci w pracy?
4. Czy Twoi znajomi pomagają budować Twój profesjonalny wizerunek i pozytywną reputację?
5. Jakie plusy dostrzegają u Ciebie znajomi, klienci i współpracownicy?
II. Słabe strony
W tej części opisujemy czynniki, które utrudniają osiąganie dobrych wyników w PR. Na przykład:
1. Jakie masz złe nawyki w pracy?
2. Czy masz luki w wykształceniu?
3. Jakich brakuje Ci umiejętności?
4. Czy ludzie, z którymi się często spotykasz nie pomagają Ci w budowaniu pozytywnego wizerunku i dobrej reputacji?
III. Szanse
W tej części przedstawiamy zewnętrzne (niezależne bezpośrednio od Ciebie) czynniki, które ułatwiają lub mogą ułatwić zdobycie i utrzymanie pracy w PR. Na przykład:
1. Jaka jest sytuacja na rynku pracy w PR?
2. Czy branża PR się rozwija?
3. Czy w PR szuka się ludzi z Twoim wykształceniem i umiejętnościami?
4. Czy brakuje specjalistów w pewnych dziedzinach, na przykład relacje inwestorskie, lobbing, zarządzanie komunikacją online?
5. Czy branża PR ma korzystny wizerunek i pozytywną reputację?
IV. Zagrożenia
W tej części omawiamy zewnętrzne czynniki, które utrudniają lub mogą utrudnić zdobycie i utrzymanie pracy w PR. Na przykład:
1. Czy branża PR przechodzi poważne zmiany strukturalne lub technologiczne?
2. Czy w Twojej specjalizacji jest duża konkurencja?
3. Czy wprowadzono nowe standardy, którym nie jesteś w stanie sprostać?
4. Czy obowiązki rodzinne mogą utrudnić Ci znalezienie lub utrzymanie pracy w PR?
Przykładowa analiza SWOT
I. Silne strony
1. Jestem kreatywny. Zaskakuję często klientów śmiałymi i oryginalnymi rozwiązaniami problemów.
2. Znakomicie się komunikuję z klientami i współpracownikami.
3. Potrafię zadawać celne pytania, dzięki którym można szybko dojść do sedna sprawy.
II. Słabe strony
1. W pracy skupiam się na terminowym wykonaniu zadania i z tego powodu czasem to, co zrobię nie jest najlepszej jakości.
2. Nie potrafię ukryć zdenerwowania kiedy mam zbyt wiele zadań do wykonania w krótkim czasie.
3. Nie lubię bezpośrednich spotkań z klientami. Mam wrażenie, że marnuję czas.
III. Szanse
1. Konkurencyjna agencja PR podwyższyła stawki za obsługę PR dla mniejszych firm.
2. W przyszłym miesiącu wezmę udział w szkoleniu medialnym. Liczę, że dużo się nauczę.
3. Dyrektorka działu komunikacji wewnętrznej w naszej firmie w przyszłym miesiącu idzie na urlop macierzyński. Będę mógł dużo się nauczyć zastępując ją w czasie jej absencji.
IV. Zagrożenia
1. Piotr, jeden z moich współpracowników, przygotowuje lepsze prezentacje i ma większe szanse w konkursie na stanowisko dyrektora ds. komunikacji korporacyjnej w naszej firmie.
2. Z powodu zwolnień w naszym dziale mam za dużo pracy i mniej czasu na nowe i oryginalne pomysły.
3. Sytuacja w naszej branży nie jest wesoła. Firmy redukują zatrudnienie. U nas też już mówi się o planowanych zwolnieniach.
Jak oceniasz swoje szanse zrobienia kariery w PR? Napisz o tym w komentarzu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz