26 października 2014

5 pomysłów na lepszy wewnętrzny PR

O czym myślisz kiedy słyszysz o public relations?

Prawdopodobnie o tym jak firma zarządza swoim wizerunkiem i reputacją. Media społecznościowe, informacje prasowe, publikacje w mediach, wywiady – być może także komunikacja w sytuacji kryzysowej.

Wszystko to wpływa na to jak firma jest postrzegana, co o niej myślą dziennikarze i opinia publiczna. Tak buduje się wizerunek zewnętrzny.

Ale to tylko część prawdy o PR.

Coś o czym często się zapomina to fakt, że w PR wszystko zaczyna się od komunikacji wewnętrznej. Działania PR nie mogą koncentrować się na zewnętrznych interesariuszach. Skuteczne PR umiejętnie buduje i łączy wizerunek wewnętrzny z zewnętrznym.

Trudno wyobrazić sobie skuteczną (czyli wiarygodną) komunikację bez pracowników. To właśnie oni są najbardziej wpływowymi ambasadorami firmowej marki. Bez ich akceptacji i aktywnego wsparcia nie uda się zbudować mocnej marki i pozytywnej reputacji.

Oto 5 pomysłów jak zwiększyć skuteczność wewnętrznego PR:

I. Dowiedz się o czym mówią pracownicy

Rozmawiaj z pracownikami i słuchaj o czym mówią między sobą. W ten sposób dowiesz się:

1. Co myślą o tym, co obecnie dzieje się w firmie. Może to popierają. Może są przeciw. Tego nie można dowiedzieć się u wróżki. Słuchaj opinii pracowników i oceń czy możesz liczyć na poparcie.

2. Jakie sprawy są dla nich najważniejsze. Jeśli nie wiesz na czym im najbardziej zależy, trudno zbudować skuteczny program komunikacji PR.

3. Co ich wkurza. Być może są problemy, które wymagają natychmiastowego rozwiązania. Może nawet wiesz jak to zrobić. Ważne problemy same się nie rozwiązują. Niestety.

4. Pomysły, które nigdy by Ci nie przyszły do głowy. Nie wszystkie najlepsze pomysły wychodzą z działu PR – ale to właśnie PR ma zadbać o to, żeby dobre pomysły się nie zmarnowały.

II. Pracownicy muszą wiedzieć pierwsi

Nic bardziej nie podkopuje zaufania do własnej firmy jak odcięcie od ważnych informacji.

Przygotowujesz informację prasową o nowym produkcie? Szykuje się istotna zmiana strategii? Bierzesz udział w prestiżowym konkursie?

Pracownicy nie mogą dowiadywać się o ważnych zmianach w firmie z mediów. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby przygotować jednocześnie dwie informacje – pierwszą dla pracowników i drugą dla mediów.

III. Monitoring efektów działań PR

Wewnętrzny PR to praca, która nigdy się nie kończy – to proces, w którym na bieżąco monitoruje się cząstkowe efekty, dokonuje niezbędnych zmian i płynnie przechodzi do kolejnego etapu. Co się udało? Co należy i można poprawić?

IV. Wykorzystuj pracowników w tworzeniu treści PR

Jednym ze sposobów integracji wewnętrznego i zewnętrznego PR jest włączenie do działań pracowników. Można to robić na kilka sposobów:

1. Wykorzystuj wypowiedzi pracowników w informacjach prasowych.

2. Pokazuj ich w nagraniach video na YouTube.

3. Publikuj ich zdjęcia na firmowej stronie WWW i profilach w mediach społecznościowych

Uśmiechnięte twarze zadowolonych pracowników budują wizerunek firmy, w której dobrze się pracuje – ten entuzjazm przechodzi na wszystkich, którzy ich zobaczą.

V. Media społecznościowe w komunikacji wewnętrznej

Media społecznościowe są znakomitym narzędziem komunikacji zewnętrznej, ale przynoszą także wiele korzyści w wewnętrznym PR, na przykład pozwalają pracownikom lepiej się poznać, zmniejszają dystans pomiędzy pracownikami na różnych stanowiskach i różnymi wydziałami. Krótko mówiąc – budują społeczność, która komunikuje się mniej formalnie.

Masz własne pomysły na zwiększenie skuteczności wewnętrznego PR? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

Adres e-mail *

Wiadomość *