Kiedy spotykam właściciela małej lub średniej firmy i mówię, że zajmuję się PR, widzę, że często ma ochotę zadać kilka pytań.
Ktoś z jego znajomych wystąpił jako ekspert w telewizji, o kimś napisała gazeta, ktoś wydał książkę poradniczą, ktoś otrzymał zaproszenie jako główny prelegent na konferencję branżową... Wszystko dzięki PR.
Czuję, że też miałby na to ochotę, ale nie wie na czym polega PR i wstydzi się zapytać.
Oto trzy pytania jakie prawdopodobnie masz ochotę zadać na początek:
1. Jaka jest istota PR?
W największym skrócie, public relations to zarządzanie publicznym wizerunkiem (tym jak jesteś postrzegany) i tożsamością (tym jaki jesteś).
Dla małej lub średniej firmy ważne jest zwiększenie jej rozpoznawalności na rynku, upowszechnienie wiedzy co robi i dlaczego to robi – dzięki artykułom w prasie i relacjom w telewizji i radiu.
W szerszym sensie, chodzi o publiczny wizerunek i reputację firmy – o to jak widzi ją świat.
Celem PR jest doprowadzenie do tego, żeby klient, konsument lub wyborca wybrał właśnie Ciebie z koszyka pełnego jabłek.
2. Jak PR może pomóc w interesach?
Niektórzy mówią o celach PR używając dość mglistych wyrażeń, na przykład "rozpoznawalność marki", "dobra reputacja" lub "lider opinii".
Wtedy pytam:
"Ale dlaczego chcesz zwiększyć rozpoznawalność marki?"
"Bo chcę udzielić wywiadu w telewizji."
"Dlaczego chcesz udzielić wywiadu w telewizji?"
"Bo chcę otrzymać więcej zaproszeń jako prelegent na prestiżowe konferencje."
"Dlaczego chcesz mieć więcej zaproszeń na prestiżowe konferencje?"
"Bo mogę tam spotkać nowych klientów i nawiązać ciekawe kontakty biznesowe."
Tadam!
Możemy mówić o różnych motywacjach i celach, ale w większości przypadków zwykle chodzi o zarabianie większych pieniędzy. Dotyczy to także organizacji charytatywnych, bo im większy mają budżet, tym większej grupie osób mogą pomóc.
Artykuł w popularnej gazecie, wywiad w telewizji w dobrym czasie antenowym zwiększa rozpoznawalność – ludzie wiedzą co robisz i dlaczego jest to dla nich ważne.
Aktywność w mediach pomaga zdobyć nowych klientów (lub właściwą grupę klientów, na przykład tych najbogatszych). Tego nie można osiągnąć wpatrując się w sufit.
Ważny jest plan działania i realistyczna ocena swoich możliwości. Jeden artykuł na pierwszej stronie lub jeden wywiad radiowy nie zwiększy od razu sprzedaży. Ale regularna i pozytywna aktywność w mediach pomoże zbudować mocną markę.
3. Dlaczego PR jest lepszy od reklamy?
Dobry PR jest tańszy od dobrej reklamy. Zły PR jest zawsze za drogi – nawet jeśli wydasz tylko 100 złotych.
Reklama jest szybka, ale ludzie i tak uwierzą tylko w to, co napisze gazeta lub pokaże telewizja. Artykuł o Tobie w prasie lub wywiad w telewizji jest bardziej wiarygodny od reklamy – pod warunkiem, że mówisz ciekawie, przekonująco i na temat.
Jakie masz pytanie o PR? Napisz o tym w komentarzu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz