21 marca 2012

Wyścig z czasem i wynikami w PR

Public relations jest procesem, ale klienta agencji PR to nie interesuje. Chce zobaczyć wyniki. Najlepiej szybko.

Współpracę z klientem (firmą, instytucją lub organizacją) agencja PR rozpoczyna zatem od dwóch czynności jednocześnie: 1. sprawia, że media piszą o kliencie, 2. buduje wartościowy kapitał komunikacyjny oparty na wiedzy o tym, co klient robi najlepiej.

Agencja PR potrzebuje czasu (około 3 miesięcy), żeby poznać i zrozumieć klienta (co robi i dlaczego), jego pozycję na rynku, rolę w branży i to jak jest postrzegany i oceniany przez rynek. Dopiero taka wiedza daje prawo do pierwszych rozmów o kliencie z mediami (ale tzw. "medialny zegar" odmierza czas od dnia podpisania umowy).

Może się to agencji nie podobać, ale typowy klient ocenia jej efektywność według liczby pozytywnych publikacji w mediach. Klient nie ma racji, ale to jest... jej klient :-)

Nie tylko informacje prasowe

Informacje prasowe są dziś bardziej formalnym niż autentycznym źródłem wywołania zainteresowania tym, co robi firma. Szczególnie w małej firmie może minąć wiele czasu, zanim pojawi się uzasadniony powód do napisania informacji prasowej.

Szanujące się i wpływowe redakcje nie publikują verbatim przysłanych im informacji – chcą pisać o tym jak firmy wykorzystują nowe technologie, radzą sobie z nowymi trendami lub rozwiązują problemy.

Oto 4 metody pomagające agencji PR wyszukać tematy, które mogą zainteresować dziennikarzy i doprowadzić do publikacji materiału o kliencie w mediach:

1. Poznaj aktualne trendy i wyzwania w branży klienta i dowiedz się jak sobie z nimi radzi i jakie ma sukcesy.

Sposób komunikacji: raport ekspercki, wystąpienie na konferencji, wpis na firmowym blogu.

2. Zbadaj co zachęca konsumentów do zainteresowania się produktami klienta.

Sposób komunikacji: bezpłatna prezentacja połączona z badaniem ankietowym, artykuł ekspercki w branżowym magazynie, wpisy na Twitterze o nastawieniu i intencjach konsumentów.

3. Dowiedz się co powstrzymuje ludzi przed zakupem produktów lub usług klienta.

Sposób komunikacji: artykuł ekspercki, dyskusja na forum tematycznym w Internecie, na przykład na Facebooku lub LinkedIn.

4. Dowiedz się co klient robi lepiej od konkurencji i dlaczego ludzie dokonują wielokrotnych zakupów jego produktów lub usług.

Sposób komunikacji: Prezentacja lub studium przypadku pokazujące, że produkt lub usługa skutecznie rozwiązuje prawdziwe problemy.

Konkluzja

Nie ma jednej absolutnie skutecznej recepty na medialny sukces, ale praktycy i agencje PR zwiększą liczbę pozytywnych materiałów w mediach o swoich klientach, jeśli zamiast wysyłać kolejną nudną informację prasową, zastanowią się co w konkretnej wiadomości zainteresuje konsumentów i jak im o tym opowiedzieć.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *