Public relations jest procesem, ale klienta agencji PR to nie interesuje. Chce zobaczyć wyniki. Najlepiej szybko.
Współpracę z klientem (firmą, instytucją lub organizacją) agencja PR rozpoczyna zatem od dwóch czynności jednocześnie: 1. sprawia, że media piszą o kliencie, 2. buduje wartościowy kapitał komunikacyjny oparty na wiedzy o tym, co klient robi najlepiej.
Agencja PR potrzebuje czasu (około 3 miesięcy), żeby poznać i zrozumieć klienta (co robi i dlaczego), jego pozycję na rynku, rolę w branży i to jak jest postrzegany i oceniany przez rynek. Dopiero taka wiedza daje prawo do pierwszych rozmów o kliencie z mediami (ale tzw. "medialny zegar" odmierza czas od dnia podpisania umowy).
Może się to agencji nie podobać, ale typowy klient ocenia jej efektywność według liczby pozytywnych publikacji w mediach. Klient nie ma racji, ale to jest... jej klient :-)
Nie tylko informacje prasowe
Informacje prasowe są dziś bardziej formalnym niż autentycznym źródłem wywołania zainteresowania tym, co robi firma. Szczególnie w małej firmie może minąć wiele czasu, zanim pojawi się uzasadniony powód do napisania informacji prasowej.
Szanujące się i wpływowe redakcje nie publikują verbatim przysłanych im informacji – chcą pisać o tym jak firmy wykorzystują nowe technologie, radzą sobie z nowymi trendami lub rozwiązują problemy.
Oto 4 metody pomagające agencji PR wyszukać tematy, które mogą zainteresować dziennikarzy i doprowadzić do publikacji materiału o kliencie w mediach:
1. Poznaj aktualne trendy i wyzwania w branży klienta i dowiedz się jak sobie z nimi radzi i jakie ma sukcesy.
Sposób komunikacji: raport ekspercki, wystąpienie na konferencji, wpis na firmowym blogu.
2. Zbadaj co zachęca konsumentów do zainteresowania się produktami klienta.
Sposób komunikacji: bezpłatna prezentacja połączona z badaniem ankietowym, artykuł ekspercki w branżowym magazynie, wpisy na Twitterze o nastawieniu i intencjach konsumentów.
3. Dowiedz się co powstrzymuje ludzi przed zakupem produktów lub usług klienta.
Sposób komunikacji: artykuł ekspercki, dyskusja na forum tematycznym w Internecie, na przykład na Facebooku lub LinkedIn.
4. Dowiedz się co klient robi lepiej od konkurencji i dlaczego ludzie dokonują wielokrotnych zakupów jego produktów lub usług.
Sposób komunikacji: Prezentacja lub studium przypadku pokazujące, że produkt lub usługa skutecznie rozwiązuje prawdziwe problemy.
Konkluzja
Nie ma jednej absolutnie skutecznej recepty na medialny sukces, ale praktycy i agencje PR zwiększą liczbę pozytywnych materiałów w mediach o swoich klientach, jeśli zamiast wysyłać kolejną nudną informację prasową, zastanowią się co w konkretnej wiadomości zainteresuje konsumentów i jak im o tym opowiedzieć.
Strona główna » pr » Wyścig z czasem i wynikami w PR
21 marca 2012
Wyścig z czasem i wynikami w PR
Autor:
Bogusław Feliszek
o
12:32
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Etykiety:
agencja pr,
klient pr,
pr
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz