30 września 2014

Dlaczego na szkoleniu medialnym musi być kamera

Nie wiem jaki wirus grasuje w powietrzu, ale klienci kilka razy pytali mnie w tym miesiącu czy możliwe jest skuteczne szkolenie medialne bez próbnych wywiadów przed kamerą. "Możemy się obejść bez kamery?" – pytali. Trudno o większe nieporozumienie.

Dlaczego tak mocno podkreślamy potrzebę korzystania z kamery na naszych szkoleniach? Ponieważ słowa są tylko jednym ze składników całego procesu komunikacji. Do medialnego pakietu należy jeszcze dołączyć gestykulację, kontakt wzrokowy, mimikę, modulację głosu, ton i tempo mówienia – wszystko to musi ze sobą współgrać.

Najlepszą metodą pokazania rzecznikowi prasowemu na szkoleniu co jest dobre a co wymaga poprawy jest umożliwienie mu zobaczenia i usłyszenia siebie w działaniu.

Doświadczenie pokazuje, że kiedy to, co mówimy kłóci się z językiem ciała (szczególnie w sytuacjach kryzysowych), ludzie więcej uwagi zwracają na formę wypowiedzi – prawdopodobnie dlatego, że przekazem pozawerbalnym trudniej jest manipulować.

Jak to odnosi się do codziennej komunikacji? Jeden z uczestników naszych szkoleń marszczył brwi i wykrzywiał twarz kiedy chciał coś głęboko przemyśleć. Dla ludzi, którzy nie znali jego nawyku wszystko co mówił było nieważne – przykry grymas psuł całą komunikację. Potrzebowaliśmy kilku ćwiczeń i trochę czasu, żeby go tego oduczyć i przekonać, że uśmiech robi o wiele lepsze wrażenie – zachęca do słuchania i pomaga skupić się na słowach.

Korzystając na szkoleniach z kamery wideo w czasie próbnych wywiadów możemy skoncentrować się na dwóch ważnych elementach komunikacji medialnej:

1. Język ciała

  • Stój lub siedź wyprostowany (nie kołysz się).
  • Trzymaj ręce wzdłuż ciała.
  • Patrz reporterowi prosto w oczy. Nie patrz na kamerę.
  • Nie zwracaj uwagi na to, co dzieje się wokół Ciebie.
  • Uśmiechaj się lekko.
  • Nie przekrzywiaj głowy.
  • Rozepnij marynarkę, nie zakładaj nogi na nogę, przybliż się do reportera.

2. Głos

  • Zmieniaj modulację; nie mów monotonnie.
  • Mów wolniej i bardziej wyraźnie niż zwykle.
  • Oddychaj swobodnie.
  • Korzystaj z pauzy do podkreślenia ważnej myśli.
  • Jeśli udzielasz wywiadu przez telefon, rób to na stojąco. Łatwiej się oddycha i głos jest bardziej naturalny.
  • Mów z entuzjazmem – tak jak wypowiadasz się w codziennych rozmowach w pracy.

Bez próbnego wywiadu nagranego na wideo nikt nie uwierzy ile razy powtarza w krótkiej rozmowie "na przykład", "wydaje się", "być może", "chyba", "raczej", itp. Nie zobaczy jak oblizuje wargi, mruży oczy, kołysze się na krześle lub przekrzywia głowę. Nie dowie się co czuje człowiek, któremu reporter przystawił mikrofon do ust.

Konkluzja

Uczestnicy naszych szkoleń zawsze podkreślają jak dużo nauczyli się w krótkim czasie dzięki próbnym wywiadom przed kamerą. Dlatego nie wyobrażamy sobie skutecznego szkolenia medialnego bez kamery.

Jakie jest Twoje zdanie? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *