26 września 2012

Prokurator o ekshumacji, czyli empatia inaczej

Pytanie na konferencji prasowej rzecznika Naczelnej Prokuratury Wojskowej: "Co prokuratura chciałaby dzisiaj powiedzieć rodzinie pani Anny Walentynowicz?"

Odpowiedź płk. Zbigniewa Rzepy: "Chciałbym zwrócić uwagę na fakt, iż ta ekshumacja, czy te ekshumacje potwierdziły to, co prokuratura wcześniej ustaliła, czyli te wątpliwości zostały jakby potwierdzone i w następstwie czynności, które zostały wykonane, doszło do ujawnienia w rzeczywistości, jak faktycznie zostały pochowane ciała. Także chciałbym zwrócić uwagę na to, że z punktu widzenia procesowego te czynności były zasadne."

Suchy, bezduszny, kostyczny język wojskowego raportu. Zero empatii.

Nie będę udzielał porad rzecznikowi NPW z dwóch powodów: 1. nie jest moim klientem i 2. mam wrażenie, że nie chce żadnych porad.

Skupię się na empatii w sytuacji kryzysowej.

24 września 2012

Ekspresowe szkolenie medialne

Śpieszysz się? Masz tylko 5 minut na szkolenie medialne?

Czas... start!

1. Dobra strategia medialna nie polega na jednym rewelacyjnym występie w radiu lub telewizji, ale na zbudowaniu trwałych i wartościowych relacji, które zaowocują regularnymi zaproszeniami do mediów.

2. Media nie muszą być obiektywne i przestrzegać zasad fair play. Media chcą tylko zdobywać informacje i zarabiać pieniądze.

3. Nie oczekuj, że media będą przestrzegać jakichkolwiek reguł w rozmowie z Tobą. Nie jesteś Donaldem Tuskiem ani Jarosławem Kaczyńskim.

4. Bądź uprzejmy. Twój osobisty wizerunek kształtuje wizerunek organizacji i wpływa na to jak media o niej piszą. Miłe wrażenie – przyjazny artykuł. Negatywne wrażenie – ...

5. Kiedy dzwoni reporter nie zgadzaj się z miejsca na wywiad. Nawet jeśli bardzo tego chcesz :-)

19 września 2012

Naprawdę dobre pytanie

Od razu się zorientowałem co się dzieje kiedy nieśmiało powiedział: "Może to głupie pytanie, ale chciałbym wiedzieć..."

Czułem, że to będzie pytanie, które słyszałem milion razy. Dużo jest takich pytań. Są tak proste, że mógłby na nie odpowiedzieć nawet mój pies.

Wysłuchałem uważnie pytania do końca i z uśmiechem powiedziałem: "To jest naprawdę dobre pytanie. Dziękuję."

Każdy prelegent myśli, że będzie odpowiadał tylko na mądre i inteligentne pytania, które pozwolą wykazać się wiedzą i doświadczeniem – czasem także poczuciem humoru. To nie było takie pytanie.

Dlaczego to było jednak naprawdę dobre pytanie? Bo zadała je osoba, która chciała się czegoś dowiedzieć i stwierdziła, że właśnie ja jej w tym pomogę. Autor pytania chciał się czegoś nauczyć. Po to m.in. są szkolenia i prezentacje – żeby czegoś nauczyć i być może zmienić opinię lub nastawienie.

8 września 2012

Kiedy przemilczeć błąd reportera

Na pierwszy rzut oka pomysł, by przemilczeć błąd reportera wydaje się pozbawiony rozsądku.

Czy nie uczymy na szkoleniach medialnych, żeby szybko reagować kiedy media robią błędy? Czy nie powtarzamy do znudzenia, aby nie mówić "Bez komentarza"? Czy nie tłumaczymy, że spóźniony komentarz szkodzi reputacji bez względu na jego treść? Oczywiście, że tak.

Są jednak sytuacje kiedy najlepszą strategią jest brak reakcji.

Podam przykład. Pracowałem dla korporacji taksówkowej, która oferowała specjalne usługi dla osób niepełnosprawnych. Taksówkarze robili dla nich zakupy, chodzili do urzędów, wozili na zabiegi. Pomysł spodobał się lokalnemu dziennikowi, który napisał o tym duży artykuł na trzeciej stronie.

Wszyscy byli zadowoleni do chwili kiedy ta sama gazeta kilka tygodni później napisała o podobnym pomyśle realizowanym w innym mieście. Klienta zdenerwował fragment, w którym dziennikarz napisał, że to jedyna taka inicjatywa w całym województwie.

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *